Thursday, June 4, 2015

In memories of Flora Reynitta (':

Posted by ♥Genevieve Floreyn Reysntty♥ at 3:49 PM
Rasanya lama da mk tulis pasal my late sister Memeng cuma xda masa mk nulis. Dulu penah tulis kat Note Facebook. Bila baca ayat amat la sangat bterabur ke laut china selatan. Maafla. 8 tahun berlalu tapi semua kenangan bersama nya macam semalam lagi. Masih fresh dalam kepala otak ni. I miss her so much. Wish u always here with me. Terutama bila kakak 1st & 2nd akan berusaha bawa aku pegi makan sedap beli kan apa aku nak bagi aku duit belanja i will always remember u. Kalau kau masih idup mesti kau yang paling aku rapat paling suka bawa aku jalan cari makan pegi shopping and akan bg duit belanja aku not u gone too soon sister and we miss u so much. Every times nanga dua orang adik beradik rapat it so remind me & you. Masih ingat lagi masa kau sakit dulok aku baru form 2 & 3. Masa ya aku masih lg keras kepala degil pon degil suka melawan cakap pemarah but with u i feel so neutral. Macam mana perangai aku kau xpenah marah aku but u will slow talk with me. Dulu aku xrapat kakak 1st & 2nd sbb masa ya kecik lg kot and jauh pbezaan umur. Aku ngan kau jak rapat sbb jauh beza hanya 5 tahun. Aku rindu dengan suara dia yang lemah lembut xpenah pon tinggi kan sora marah aku even degil aku. Dulu masa kecik aku suka ambek alat tulis dia tapi nya xpenah marah pon aku. Suka lawan cakap lagi tu tapi nya xpenah mk marah. kalau aku malas buat kerja and melawan nya mesti cakap " kalau malas nak buat cakap malas takpayah nak melawan". Sebab tu Tuhan ambek nya dulok kot. 

Actually this too hard for me to write all the memories here. There are too much memories yang xkan pernah nak lupa. Kehilangan dia memberi satu impak besar dalam family aku terutama diri aku sendiri. Because of her i hv change totally change. Orang yang korang nampak skrg bukan aku yang dulu. Dulu aku rebel sangat jahat xpenah btolak ansur apa2 pon. But after losing her i feel all the responsibility telah sampai dalam diri ni. Ya ofcoz sukar nak terima semua ni pada mula nya. Losing someone that u love adalah benda paling sukar. Bukan losing macam kita putus cinta tapi losing yang kita takkan penah nampak muka dia lg. Walau berdarah macam mana pon air mata kita dia xkan pulang. That hurt where noboby will it. Pada hari kehilangan dia aku rasa seluruh dunia aku btukar gelap aku rasa kosong dan taknak idup pon dalam dunia ni lg. But aku bersyukur sebab nya khilangan dia keluarga aku kuat dalam iman. Maybe satu kehilangan dia membuat kami sedar ini adalah rencana Tuhan untuk kami sekeluarga. Yes ofcoz pada mula nya kami semua xdapat terima semua ni. We blame God why so cruel buat family kitaorg macam ni. Masih ingat lagi masa tu keluarga sangat la susah. hanya daddy jak bkerja and abang kakak 2nd jak kerja. kakak 1st masih sambung study. Klu cakap pon orang xkan pernah paham masa tu. Sebab ni adalah rencana Tuhan walaupun susah macam mana kami masa tu dari segi kewangan tapi semua tetap cukup. Mesti ada jalan untuk myelesaikan. Kakak memeng jenis bukan cerewet. Walau masa dia sakit nya xpenah banyak pmintaan nak makan apa sbb dia tau family susah time tu tapi mami dadi kakak dua orang akan sentiasa tunai selagi mampu. Orang yang paling banyak jaga dia masa sakit adalah Mami. i know untill now mami dadi masih bsedih. Walau mami dadi senyum aku tau mata dorang masih tak dapat lupakan kesakitan kehilangan anak dorang sama juga aku. Maybe aku skrg gelak2 tapi di sudut hati ni terlalu tluka sampai bila satu tahap kau da xnak idup kat dunia ni. Kalau nak d cerita kan semua ni sampai bila pon xkan abis nak cerita kan kenangan kami masa tu. 

Tapi takpa aku akan stori kan sikit demi sikit. So here i will start. Masa nya d syaki sakit kanser masa ya aku masih form 3. Form 3 kot masih x matang apa2 lebih2 aku adalah yang paling bongsu so memang paling rebel antara adik bradik. Paling kuat marah kuat merajok paling suka lawan cakap mami dadi paling degil. Semua adalah masa cuma takda la sampai tahap yang jahat nak merokok bagai ikut orang tu. Tu cuma perangai je. Masa nya sakit aku banyak ponteng sekolah and datang sekolah pon kalau ada exam jak sebab kena ikut pegi Kuching jaga nya. Masa family dapat tau nya kena kanser mami dadi la rasa paling nak gila time ya. Mak bapa mana yang dapat terima kan tapi trust me she is very strong girl i ever see. Masa tau nya kena kanser ya nya nangis but still she the one comfort mami dadi lagi. She keep smile and smile and never blame God pon. Sakit atau tak nya akan keep smile and acting macam sakit tu takda dalam diri dia padahal i know sakit nya masa tu klu kita da bole mcarut2 kot marah Tuhan sbb bagi kita sakit. Even kita pening kepala pon kita da x tahan kan. Bayang kan sakit dia masa tu lagi 20 kali ganda sakit kita. Tapi nya xpenah marah pon mala senyum jak and terima dengan seadanya yang blaku dirinya. Doctor even sndiri cakap yang nya hanya mampu hidup paling lama adalah 3 bulan jak dengan sakitnya ya. Yes kanser nya adalah paling jarang orang dapat and masa ya kira nya the only one sakit jenis kanser ya kat Hospital Kanser Sarawak time ya. Masih ingat lagi muka nya nangis masa mami bgtau nya d syaki sakit kanser and kanser nya xdapat d operate pon sbb da smpai stage last. Tapi masa ya aku masih kecik and xtau apa2 pon. cuma tau kanser tok bole bawa mati jak. Masa ya aku xtau mk polah apa pon yang aku tau and yang penting im gonna spend all the time with her no matter how. 

Kenapa aku cakap dia adalah kuat? Bukan hanya kuat dari segi iman nya nya kuat mhadapi segala tanpa merungut apa2 pon mala kami mami dadi lg yang banyak mrungut and blame God sbb kenapa kejam sangat sbb masa ya baru jak lepas khilangan nenek sbelah dadi. Tapi nya tetap senyum walau pun tengah sakit. Ingat lagi masa 1st nya kena kemoterapi. Kami semua bkumpul dengan nya untuk berik support sbb kata doctor masa 1st kemoterapi pesakit akan susah terima dalam badan myebabkan dia akan muntah takda selera makan semua. Masa ya kami tau nya xda selera mk makan tapi nya tetap gagah kan diri makan juga sebab nanga kakak dua orang dari kl sanggup berulang alik dari kl ke kuching just nak support nya masa kena kemoterapi. Nya bole selera makan sampai even pasakit dalam wad kanser tu pelik gak sbb sapa yang kena kemoterapi mmg akan muntah2 kalau makan. Tapi nya tetap gagah and senyum sbb mybe bagi nya kami adalah satu kekuatan dia masa utk teruskan idup nya. Masa ya wad kanser ya kira 2nd rumah kami sekeluarga. Tido2 kat wad kanser demi nak teman dia. Nasib la masa wad kanser rule dia xketat macam wad yang biasa. 

Adoi masa note lepas pon aku nangis sambil tulis and now aku tulis lagi again i cry again. How hard for me to write this actually. But still i want share it here. Masih ingat last2 nya mok tenat nya semakin manja ngan kami sekeluarga. terutama saat2 terakhirnya lagi la nya manja gilak ngan mami dadi kakak Flosie & Flovia. Nya masa sakit xpenah malu ngan rupanya. dengan btongkat nya dengan kepala botak nya. xpenah malu pon mok kuar. Bagi nya spend time dengan family nya adalah paling penting bagi nya. Ingat agik masa ya aku x matang lagi. Kuat jeles sbb before tok family akan tunai kan apa aku mauk tapi masa nya sakit family lebih tumpu perhatian kat nya so masa ya a bit pandai jeles. Kalau aku mk satu makanan ya mami mostly xkan beli kan sbb nya akan beli kan klu kakak nak je. Untuk aku dapat makanan aku mk nya nya sanggup pdah nya mk makanan ya padahal xda pun nya mk makan ya sbb nya mk berik aku jak. She the most understand me so much sbb ya kot kami 2 susah mk bgado and mmg susah mk bgado even masa ya aku jahat juak. Thank u so much sista.

Masa nya sakit mami dadi la paling banyak berusaha untuk sembuh sakitnya cuma xdalah sampai nak jumpa bomoh bagai sbb masa ya keluarga aku da kuat dalam iman. Even macam mana orang cakap sakit nya kena hantu la kena setan la apa la kami xpenah goyah even nya kedirek xkan mk jumpa bomoh2 ya. Masa sakit nya banyak pantang makan makanan tapi banyak2 makanan nya xbole pantang ada lah daging. hahahahahhaha sama macam aku juga la. Mana bole idup tanpa daging dalam sehari. LOL XD. Dulu banyak sangat spend time jaga nya d ospital. Haha masalahnya bukan aku jaga nya tpi nya jaga aku. Adoiyai kecik lg kan. klu tido bawah katil nya masa jaga nya kat ospital nang tido mati jak. Nurse bangun kan suruh bagi ubat kat psakit mana pndai bangun. Pandai2 kakak juga makan ubat sendiri. hhahahaa.

Ok la aku akan cerita sampai tok jak. Next will be dalam part 2. to be continue....


XOXO
Flowy'Lenglui

0 comments:

 

♥ Flowy'Reyn ♥ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea